28.04.2014
6593

Здорова дитина

Вітаю, дорогі друзі.

Ось і намітився план нашої роботи з вами на майбутнє. У цій статті я розгляну основні моменти анатомо-фізіологічних особливостей розвитку дитини. І найголовніше, я вважаю, що це є відправною точкою. Кожен період унікальний та цікавий. У кожному є свої особливості та акценти, на які необхідно звернути вашу увагу, щоб з фізіологічної точки зору закласти основу здоров'я.

Після народження дитина розвивається і росте, і в кожен період свого життя їй необхідні ті чи інші поживні речовини, для своєчасного "запитування" і захисту певних систем. У цій статті ви зможете ознайомитися з кожним періодом розвитку і з тими процесами, які відбуваються в цей час.

Звичайно, простого перерахування не достатньо, щоб висвітлити всі особливості кожного періоду, і водночас, це лише план нашого з вами обговорення.

Кожен період ми будемо розглядати з різних сторін:

  • фізіологія;
  • психологічний та емоційний розвиток;
  • частота розвитку патологічних процесів (адже в кожному періоді є слабкі місця в тій чи іншій системі) та заходи щодо профілактики;
  • виховання;
  • і багато іншого;

Таким чином, ми розглянемо здоров'я дитини, як цілісну систему, що взаємодіє з навколишнім середовищем та з усім світом.

Цей етап розвитку та зростання дитини умовно можна поділити на шість періодів.

1. Період новонародженості (неонатальний)

Він триває від народження дитини до 1 месяца.

Його також можна розділити на два етапи:

Ранній неонатальний:

Починається з моменту перев'язки пуповини до закінчення 7-х діб.

  • Найвідповідальніший період для адаптації дитини до нових умов життя;
  • Перший вдих – починають функціонувати легені;
  • Зменшення маси тіла на 5-6% загальної маси тіла;
  • Фізіологічна жовтяниця, фізіологічний катар шкіри, статевий криз (набухання молочних залоз, кров'яні виділення з піхви);
  • Нестабільна температура тіла (може як зменшиться, так і збільшитися);
  • У зв'язку з гальмуванням центральної нервової системи – дитина постійно спить;
  • Зміни обміну речовин.

Пізній неонатальний:

Триває з 8 по 28 день життя і характеризується подальшою адаптацією до навколишнього середовища.

особливості:

  • Загоюється пупкова ранка;
  • Інтенсивне збільшення в масі тіла;
  • Розвиваються аналізатори і насамперед зорові;
  • Починають формуватися умовні рефлекси та координація руху;
  • Викликаються лише безумовні рефлекси;
  • Світлобоязнь;
  • Перехід на ентеральне харчування (грудне);
  • Максимальна інтенсивність дихання, кровообігу, травлення, виділення;

2. Грудний період

Триває з 29 до року життя.

Особливість цього періоду полягає в тому, що:

  • Висока інтенсивність обмінних процесів;
  • Посилення розумового, фізичного та психічного розвитку;
  • Адаптація до зовнішнього середовища;
  • Дуже висока інтенсивність обмінних процесів при незрілості анатомічних структур, що зберігається, функціональної обмеженості дихального апарату і шлунково-кишкового тракту;
  • Відбуваються значні процеси диференціації тканин лише на рівні нервової системи;
  • Пасивний імунітет до багатьох дитячих захворювань (кір, краснуха та ін.), набутий внутрішньоутробно через плаценту та позаутробно з молоком матері, зберігається 3-4 місяці;
  • Маса тіла в цей період збільшується в 3 рази, а довжина тіла на 50%;
  • Відносна енергетична потреба в 3 рази вища, ніж у дорослого, і покривається відносно великою кількістю їжі на 1 кг маси тіла, раціональним вигодовуванням та своєчасним введенням продуктів, що коригують;
  • Прорізуються молочні зуби;
  • Удосконалюється моторна діяльність; підвищена рухова активність;
  • Психічне розвиток здійснюється як і інтенсивно.

3. Переддошкільний період

Цей період триває з 1 до 3 роки дитини та характеризується певними особливостями.

  • Уповільнення темпів збільшення маси і млинці тіла;
  • Дозрівання нервової системи;
  • Розширення умовно-рефлекторних зв'язків;
  • Посилено формування лімфоїдної тканини носоглотки;
  • збільшення м'язової маси;
  • До 2 років завершується прорізування всіх молочних зубів;
  • Психологічний розвиток: активні, вступають у контакт із довкіллям, рухливі, допитливі, удосконалюється мова, стрімкі( від ходьби до бігу).

4. Дошкільний період

Період із 3 до 6-7 років.

Характеризується:

  • Перше фізіологічне витяг, помітно збільшується довжина кінцівок;
  • У 5-6 років починається процес зміни молочних зубів на постійні зуби;
  • Дитина переходить на режим харчування дорослої людини;
  • Інтенсивний розвиток інтелекту;
  • Ускладнюються рухові та трудові навички.

5. Молодший шкільний період

Зазначається з 5 до 11 років.

  • Особливості цього періоду:
  • Завершено структурне диференціювання тканин;
  • Збільшується маса тіла та органів;
  • З'являються статеві відмінності між хлопчиками та дівчатками;
  • Повна заміна молочних зубів;
  • Кора головного мозку стає за будовою подібною до дорослої;
  • Фізіологічні особливості дихальної та нервової системи наближаються до дорослої;
  • Поліпшується пам'ять та збільшується інтелект.

6. Старший шкільний період

Його так само називають періодом підліткового віку, періодом статевого дозрівання і триває він з 11-12 років до 18 років.

У цей період зазначається:

  • Різка зміна функції ендокринних залоз;
  • швидке збільшення розмірів тіла;
  • Для дівчаток це бурхливий період статевого дозрівання, для хлопчиків лише початок;
  • Друге фізіологічне витягування, ростковий стрибок приблизно 12 років у дівчаток на 8 див на рік, а хлопчиків приблизно 14 років на 10 див на рік. Проте, ці показники є приблизними, тому що з кожним роком ці цифри збільшуються;
  • Збільшується м'язова сила;
  • Ускладнюються психологічні відносини з оточуючими;
  • Напружена робота ендокринних залоз, нервової системи, обмінних процесів, що потребує підвищеного введення поживних речовин – білка, жирів, вуглеводів та мікронутрієнтів.

У наступних статтях докладніше розглядатиметься кожен період, а також важливі моменти на які необхідно звернути увагу, щоб зберегти здоров'я дитини.

Можливо, ви вже маєте запитання, на які ви хочете отримати розгорнуту інформацію.

Напишіть прямо зараз ваші думки та питання у коментарях до цієї статті. Відповіді на ваші запитання обов'язково будуть висвітлені у наступних статтях.

Буду рада з вами поспілкуватися і дізнатися про вашу думку.

Бережіть себе.

До зустрічі.

З повагою лікар – нутриціолог Хегай Тетяна.

Материал был полезен? Поделитесь им со своими друзьями в соц. сетях!

Написати відгук
Задати питання
Увага: HTML не підтримується. Використовуйте звичайний текст.