Імунітет за останній рік став однією з топових тем для багатьох. Нам регулярно надходить безліч питань і саме тому ми вирішили структурувати відповіді на них і поділитися з Вами цими знаннями: коротко, доступно, поетапно!
У ситуації, що склалася, весь світ ставить питання, чому хтось хворіє з ускладненнями, хтось переносить хворобу в легкій формі, а хтось навіть незважаючи на епідемію залишається здоровим. Також виникають питання про профілактику та можливості зміцнення свого організму.
Багато інформації, багато міфів та відкопати правду буває дуже складно. Нам щодня ставлять різні питання про імунітет . І ми вирішили в серіях листів відповісти на питання, що часто зустрічаються, простими словами .
Ми обговоримо такі питання:
- Що таке імунітет? Із чого він складається?
- Чому у дітей усі ознаки захворювання, коли ріжуться зуби?
- Чому діти починають хворіти, коли йдуть до дитячого садка, школи? Чи це вина цих установ?
- Що впливає на імунітет і як зрозуміти, що він слабкий?
- Які можуть бути наслідки недостатності імунітету?
- Які є способи зміцнення імунітету?
- А чи можна стимулювати? Якщо можна, то чим?
Щоб відповісти ними, важливо розуміти основи. Наша команда постарається вам розповісти ці основи простою мовою через асоціації та порівняння. Так що приготуйтеся та увімкніть уяву.
Що таке імунітет?
Імунітет (від лат. immunitas - звільнення, рятування) це захисна функція організму, спрямована на збереження внутрішнього балансу (гомеостазу) організму.
Імунітет – це захист організму від внутрішнього хаосу, що виникає внаслідок проникнення чужорідних структур.
Імунітет - це функція розпізнавання “свій-чужий”. І все, що чуже – знищується.
Якщо говорити асоціаціями та порівняннями, уявіть собі величезне середньовічне місто. Є монарх, правління, закон та захисники. У ньому живе безліч людей різної культури, національностей і всі вони живуть взаємодіючи один з одним. Багато різних галузей, що виконують свою функцію.
Уявили? А тепер згадайте, що оточує це місто? Хто його захищає від чужинців та ворогів? Де ці самі захисники?
Правильно. Навколо міста стоять товсті стіни, якщо перебільшено – це шкіра людини, яка покриває її повністю та захищає від будь-якого зовнішнього проникнення.
З кількох сторін у стіні є ворота, знову за аналогією - це брама в тілі людини: рот, ніс, очі, слуховий прохід, уретра, піхва, анус.
А біля воріт стоїть охорона, і знову за аналогією це скупчення лімфоїдних клітин, які захищають наш організм від проникнення чужорідних речовин. І ці клітини знаходяться в слизовій оболонці, яка покриває всі органи, що контактують із зовнішнім середовищем.
Якщо далі міркувати, то ми згадаємо, що в такому місті є служителі порядку, а в організмі це різні імунні клітини, групи лімфоїдних клітин у слизовій шлунку, макрофаги та інші .
Усі ці служителі порядку групуються і працюю у відділеннях, а тілі людини це лімфатичні вузли. Контролюють, навчають служителів порядку у місті великі відомства – в організмі таку функцію виконує червоний кістковий мозок, тимус та інші органи. І всі вони підкоряються одному головному монарху. А в тілі людини це головний та спинний мозок.
Таким чином, якщо провести аналогію між організмом людини та середньовічним містом, то стає зрозумілим взаємозв'язок усіх органів і систем, а також захисна функція імунітету.
Із чого складається імунітет?
Підведемо підсумок.
Основний контролер імунної системи – центральна (головний мозок) та периферична (спинний мозок) нервові системи.
Імунна система складається з центральної та периферичної.
До Центральної належать: червоний кістковий мозок, тимус (вилочкова залоза)
До периферичної - лімфатичні вузли, селезінка, лімфатичні фолікули в ШКТ.
Можливо, ви пам'ятаєте фразу "Москва не відразу будувалася".
І якщо ми знову повернемося до нашого середньовічного міста, то нам простіше буде зрозуміти, як насправді розвивається імунна система.
Критичні періоди у процесі дозрівання імунітету.
- Період новонародженості: від народження та до 29 дня життя. Імунітет тримається за рахунок антитіл матері. Не розвинена система фагоцитозу – захоплення клітинами чужорідних агентів та перетравлення їх. Тому в цей період є схильність до сепсису – генералізація (поширення по всьому організму) запального процесу. Згадуємо аналогію із середньовічним містом. Перш, ніж стати величезним містом, він починав свій шлях із одного чи кількох будинків. А на допомогу можна чекати тільки від сусідніх сіл
- Період грудної від 3-6 місяців. У дитини активно починає працювати первинний імунітет, а материнські антитіла зменшуються. Але недостатність імунітету призводить до частих ГРВІ. Тому в цей період можуть виникати харчові алергії. Якщо пригадати аналогію, то уявіть собі, що це село з кількома будинками, хтось живе тут постійно, а хтось лише на літо приїжджає. І якщо раптом злодії чи напад, що станеться? Як ви думаєте?
- Другий рік життя. Тут дитина починає більше знайомитись із зовнішнім світом. Таким чином, починається тренування імунної системи у дитини на довготривалу перспективу. А от місцевий імунітет дуже слабкий, тому часто можуть бути ГРВІ. Як і раніше, ми представляли наше середньовічне місто в період, коли воно тільки починало будуватися. І ось зараз до нього входить будинків 10. Є свої порядки, свої закони та свої захисники. Але мешканці цього села ще повноцінно не можуть дати відсіч зовнішнім ворогам.
Ці перші періоди найслабші і характеризуються низькою опірністю до впливу чужорідних агентів. Тому часто діти хворіють у період. І знову асоціація. Уявіть, якщо до села прийде армія завойовників, що станеться з нею? Зруйнують, поневолять або просто знищать. Також і з організмом дитини цього віку, при зустрічі з великою кількістю чужорідних агентів не зможе дати повноцінну відсіч.
- Діти віком від 4-6 років. Характерний тим, що збільшується кількість антитіл IgE (відповідальні за алергії та їх прояви), але вся система імунітету ще до кінця не розвинулася. Можуть вже виявлятися спадкові дефекти імунної системи. Отже, село розрослося. З'явився закон, правоохоронні органи, але до кінця захистити себе від зовнішніх ворогів поки що не в змозі. Але є внутрішня злочинність, з якою захисники борються.
- Підлітковий період. Тут гормони працюють як хочуть та роблять що хочуть. Вони ж і пригнічують роботу імунної системи. І тут вже можуть розвинутися аутоімунні (імуна система ламається і не може визначити «свій-чужий» і атакує власні органи) захворювання. І тут уявіть. Прийшла опозиція влади, та й починаються дебати. Внутрішні чвари. І боротьба влади.
Звичайно, ми постаралися розповісти про імунітет доступними словами через призму звичайних речей. І все, що описали, це спрощена схема ))
{$name}, в наступних листах, ми розповімо про фактори, що діють на імунну систему.
Поговоримо про наслідки тривалої поломки у цій системі.
І відповімо на запитання: Де ж насправді серце Імунітета? »
Завжди раді Вашим питанням!
Здоров'я Вам та Вашим близьким.